Nike en Adidas: nog altijd het meest gewild

Voetbalmerken Nike en Adidas maken voetbalsterren nóg groter. Dankzij de internationale marketingcampagnes worden voetballers uitgebeeld tot moderne helden. Tot idolen voor de nieuwe generatie en tot gladiatoren die een sportveld betreden. In de voetballerij vallen daarbij – uiteraard – twee wereldsterren in een buitencategorie. Lionel Messi en Cristiano Ronaldo. Opvallend is dat Messi bij zijn club Barcelona juist onder de vlag van Nike speelt en bij Argentinië in de kleuren van Adidas. Bij Cristiano is dat precies het omgekeerde. De Portugees speelt in clubverband in een Adidas shirt en in het nationale team met het shirt van Portugal. Qua schoenen houden beide fenomenen het merk aan van hun thuisland, Messi op de schoenen van Adidas en CR7 op de schoenen van Nike. Het blijft een boeiende strijd. Voetbalkeus.nl vertelt je er graag meer over.

Een onderonsje voor Nike

Op 10 juli 2016 vond in Saint Denis niet alleen de EK-finale plaats tussen Portugal en Frankrijk. Het ging deze dag om veel meer dan alleen deze voetbalwedstrijd. Op marketingtechniek gebied was het namelijk bij voorbaat al een overwinning voor kledingsponsor Nike. Zowel Portugal als Frankrijk spelen in het tenue dat door Nike is vervaardigd. Het was de finale waar het Amerikaanse sportmerk van droomde. Er kon eindelijk revanche worden genomen op een finale die ongeveer 2 jaar eerder werd gespeeld.

Een onderonsje voor Adidas

Op 13 juli 2014 vond namelijk ook een finale plaats. Ditmaal is Rio de Janeiro het decor en zijn Duitsland en Argentinië de ploegen die het veld betreden, met allebei een Adidas shirt aan. De overwinning van de Duitsers zorgt ervoor dat het aantal shirtverkopen wereldwijd explosief toeneemt. En misschien is dat wel juist het scenario waar de sponsor op hoopte. Het nummer 10 shirt van Lionel Messi gaat toch wel over de toonbank. Of ze nu winnen of verliezen. Invaller Mario Götze schiet de winnende treffer er uiteindelijk in voor de Duitsers. Op Nike voetbalschoenen, dat dan wel weer.